16.03.2017 року суддя Долинського районного суду Івано-Франківської області Монташевич Світлана Миколаївна взяла участь у черговому занятті Долинської районної школи лідерів, яке відбулося в актовій залі Долинського будинку дитячої та юнацької творчості.
Темою зустрічі дискусійного клубу було: «Життєві цінності. Життя як цінність».
У процесі розвитку людина дізнається багато про світ, в якому живе. У неї виникають звички, переваги, неприязнь заборони, формуються фактори, які впливають на поведінку, формується система цінностей і позицій. На відміну від звичок, побоювань, переваг і неприязні, які виникають головним чином з їх особистого досвіду, узагальненого підсвідомістю, цінність і позицію беруть від оточення.
Дитина переймає їх спочатку від батьків, потім від учителів, товаришів, нарешті, утверджує їх у процесі роботи і суспільного життя. Є й інші опосередковані джерела. Ми формуємо та змінюємо систему цінностей і свою позицію під впливом засобів масової інформації. Великий тиск, особливо на дітей, здійснює телебачення та інтернет – мережа. Наші цінності і позиції формуються під впливом цих систем і позицій інших людей.
Ми, звичайно, приймаємо найрізноманітніші цінності і позиції, часто суперечливі. На жаль, дуже мало відомо про механізми їх формування, результати впливу яких передбачити неможливо. Можна лише вивести кілька найзагальніших принципів і стверджувати, що ймовірність визнати ту чи іншу цінність і виробити ту чи іншу позицію залежить від:
· віку людини;
· належності тій же цінності або позиції оточуючих його людей;
· довіри до носіїв даної цінності та позиції;
· відповідності даної цінності іншим цінностям цієї людини;
· подібності позицій всіх, з ким вона спілкується;
· впевненості в собі;
· твердості переконань;
· послідовності, в якій приймаються цінності і виробляються позиції.
Молодь легше формує і змінює позиції, оскільки в систему її цінностей легше ввести нове, ніж в систему зрілої людини.
Зрозуміло, що ми переймаємо цінності тих, з ким ближче спілкуємось. Важливою є впевненість людини в собі. Чим вона менша, тим більше вона залежить від інших і змінює свою позицію, узгоджуючи її з уявленням інших.
Головна особливість юнацького віку - це усвідомлення власної індивідуальності, неповторності, несхожості на інших. У цей період формується індивідуальний характер. З унікальним характером, формування якого завершується в основному в юнацтві, людині доведеться прожити все життя. Це означає, що багато в чому в цей період людина започатковує свою долю, свій життєвий шлях. Бо майбутні події життя, психічне здоров»я – визначаються її характером.
У цей період порушується рівновага внутрішнього світу молодої людини через необхідність самовизначення.
Якщо підлітки, створюючи життєві плани, мало думають про реальність їх здійснення, то юність все вирішує, як , якими шляхами можливо досягнути бажаного, які для цього є об»єктивні можливості.
Юність завжди зорієнтована на майбутнє. Переоцінка цінностей, розчарування в друзях, батьках, поява нових ідеалів -все це сприймається як створення себе завтрішнього, як конструювання власного життєвого шляху. Прийняття рішення про вибір професії по суті означає відмову від інших видів діяльності, від інших можливостей, тобто пов»язане з самообмеженням, що породжує внутрішню напругу, яка посилюється особистісними суперечностями, властивими юнацькому віку. Все це призводить до появи конфліктів, які є типовими для цього віку.
Суддя Монташевич С.М. розповіла про становлення дітей на шлях злочинності та акцентувала увагу на ст. 3 Конституції України, згідно якої людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Крім цього, Монташевич С.М. зазначила, що протягом 2016 року Долинським районним судом Івано-Франківської області було розглянуто:
29 адміністративних справ щодо невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов»язків щодо виховання дітей;
15 цивільних справ про позбавлення батьківських прав;
5 кримінальних проваджень щодо вчинення злочинів неповнолітніми особами.
Всім необхідно пам»ятати, що найголовніша цінність – це життя. А життя – це можливість і виклик, обов»язок і багатство, надбання і таємниця, боротьба і все – таки удача, Життя - таке чудове, бо це наше життя!