Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Однією з причин збільшення кількості скасованих рішень є відступ ВСУ від раніше викладених ним правових позицій. Такий висновок зробив Пленум ВАСУ в постанові №1, від 13 березня 2017 року текст якої друкує «Закон і Бізнес».
Пленум Вищого адміністративного суду України
Постанова
13 березня 2017 року м.Київ №1
Про стан здійснення правосуддя адміністративними судами у 2016 році
Заслухавши та обговоривши доповідь голови Вищого адміністративного суду України О.Нечитайла про стан здійснення правосуддя адміністративними судами у 2016 році, пленум Вищого адміністративного суду України зазначає, що впродовж звітного періоду адміністративні суди здійснювали свою діяльність відповідно до завдань, визначених Законом України «Про судоустрій і статус суддів» і Кодексом адміністративного судочинства України, та спрямовували її на подальше покращення якості та доступності правосуддя, справедливий судовий розгляд у встановлені законом строки.
Незважаючи на кадрові, фінансові та організаційні труднощі, у цілому адміністративні суди здійснювали правосуддя на належному рівні.
Кількість справ і матеріалів, що надійшли до окружних адміністративних судів і місцевих загальних судів як адміністративних судів (далі — місцеві адміністративні суди) у звітному періоді, становила 215339 таких документів. До окружних адміністративних судів у 2016 році надійшло 125457 справ і матеріалів. До місцевих загальних судів як адміністративних судів надійшло 89882 справи і матеріали.
Місцеві адміністративні суди у 2016 році розглянули 192963 справи і матеріали. Із них окружні адміністративні суди у звітному періоді розглянули 114914 справ і матеріалів, або 78% загальної кількості справ і матеріалів, що перебували на розгляді в цих судах.
Місцеві загальні суди як адміністративні суди розглянули 78049 справ і матеріалів (77%).
Середньомісячний показник надходження справ і матеріалів (54) фактично дорівнює показнику середньомісячного розгляду справ і матеріалів одним суддею окружного адміністративного суду (47).
Аналіз відсотка розгляду справ окружними адміністративними судами, який у Системі оцінки якості роботи суду: стандарти, критерії, показники та методи (СОРС), затвердженій рішенням Ради суддів України від 2 квітня 2015 року №28, запропоновано використовувати як один із доцільних і об’єктивних показників оцінювання, показує, що відсоток розгляду справ у 9 із 25 окружних адміністративних судів перебуває в межах рекомендованого стандарту.
Нейтральний показник відсотка розгляду справ спостерігається у 9 окружних адміністративних судах. У 14 окружних адміністративних судах спостерігається такий, що насторожує, показник відсотка розгляду справ.
Найменший відсоток розгляду справ спостерігається в Окружному адміністративному суді міста Києва (76%), що пов’язано з кадровими проблемами.
Пленум Вищого адміністративного суду України звертає увагу, що вагомим негативним чинником, який вплинув на показник оперативності розгляду справ, є закінчення у значної кількості суддів окружних адміністративних судів повноважень щодо здійснення правосуддя.
До апеляційних адміністративних судів у звітному періоді надійшло 76184 справи за апеляційними скаргами.
З урахуванням справ і матеріалів, не розглянутих на початок 2016 року, на розгляді апеляційних адміністративних судів перебувало 87860 справ та матеріалів.
Середній показник надходження справ і матеріалів до одного судді апеляційного адміністративного суду становив 33 справи та матеріали.
Середньомісячна кількість ухвалених судових рішень одним суддею апеляційного адміністративного суду становила 33 судові рішення.
Упродовж 2016 року в апеляційному порядку розглянуто 75579 справ і матеріалів. Із них 37646 справ — за апеляційними скаргами.
Високий показник відсотка розгляду справ спостерігається у Львівському та Дніпропетровському апеляційних адміністративних судах (116 і 105%).
Показники розгляду справ у Київському та Вінницькому апеляційних адміністративних судах (92 і 91%), навпаки, свідчать про накопичення у цих судах нерозглянутих справ.
За результатами розгляду в 33% (12344) розглянутих справ рішення судів першої інстанції змінено чи скасовано. Зокрема, з 30591 переглянутого рішення окружних адміністративних судів змінено чи скасовано 9284, або 30% переглянутих рішень.
Отже, у звітному періоді в апеляційному порядку змінено чи скасовано кожне третє рішення окружних адміністративних судів.
До Вищого адміністративного суду України у звітному періоді надійшло 37818 справ і матеріалів, з яких
37012 касаційних скарг і справ. З урахуванням нерозглянутих залишків на початок звітного періоду у Вищому адміністративному суді України перебувало 63920 касаційних скарг і справ.
Упродовж 2016 року судді Вищого адміністративного суду України ухвалили 40572 судові рішення, якими завершено розгляд справ і матеріалів.
Загалом у звітному періоді Вищий адміністративний суд України розглянув 39845 касаційних скарг і справ.
До одного судді Вищого адміністративного суду України щомісяця в середньому надходило по 93 справи і матеріали.
Середньомісячна кількість ухвалених судових рішень одним суддею Вищого адміністративного суду України, якими закінчено розгляд справ і матеріалів, становила 81 судове рішення.
На кінець звітного періоду нерозглянутими залишилися 22588 касаційних скарг і справ.
Збільшення частини нерозглянутих справ і матеріалів обумовлено зменшенням упродовж 2016 року кількості фактично працюючих
суддів Вищого адміністративного суду України з 80 до 46 осіб.
У касаційному порядку по суті розглянуто 18010 справ, або 45% загальної кількості ухвалених судових рішень.
У звітному періоді в загальній кількості розглянутих справ по суті 9428 судових рішень, або 59%, залишено без змін та 6498 судових рішень, або 41%, змінено чи скасовано.
За результатами касаційного перегляду судових рішень апеляційних адміністративних судів у звітному періоді Вищий адміністративний суд України змінив чи скасував кожне друге рішення апеляційних адміністративних судів про зміну або скасування рішення суду першої інстанції та ухвал апеляційних судів щодо вирішення процесуальних питань.
За результатами розгляду справ Вищий адміністративний суд України скасував або змінив майже кожне третє рішення місцевих адміністративних судів, які були залишені без змін судами апеляційної інстанції.
Однією з причин збільшення кількості скасованих судових рішень є формування практики Верховним Судом України з розгляду окремих категорій справ, у тому числі відступ-
лення від правових позицій, раніше викладених у висновках Верховного Суду України, щодо юрисдикції справ за позовами органів державної служби зайнятості, справ у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, справ, пов’язаних із функціонуванням системи гарантування вкладів фізичних осіб, про оскарження рішень органів Антимонопольного комітету України, про усунення порушень, виявлених у ході
перевірки органами державної фінансової інспекції підконтрольних установ, про стягнення бюджетного відшкодування податку на додану вартість тощо.
У звітному періоді Верховним Судом України розглянуто по суті 621 адміністративну справу, з яких скасовано рішення Вищого адміністративного суду України у 252 справах.
Для забезпечення однакового та правильного застосування чинного законодавства адміністративними судами та надання їм методичної допомоги підготовлено 16 постанов пленуму з актуальних питань діяльності адміністративних судів, у тому числі роз’яснювального характеру. До їх підготовки залучалися профільні науковці — члени Науково-консультативної ради при Вищому адміністративному суді України.
У рамках надання методичної допомоги місцевим та апеляційним адміністративним судам судді Вищого адміністративного суду України брали активну участь у круглих столах, семінарах і нарадах.
Особлива увага у 2016 році приділялася питанням застосування практики Європейського суду з прав людини.
Протягом року Вищий адміністративний суд України активно здійснював міжнародне співробітництво з іноземними державами та міжнародними організаціями, спрямоване на впровадження міжнародних стандартів та вивчення передового досвіду в галузі адміністративної юстиції.
До програм міжнародного співробітництва залучалися також судді окружних та апеляційних судів.
Пленум Вищого адміністративного суду України наголошує, що для досягнення
кращих результатів розгляду адміністративних справ Вищому адміністративному суду України, апеляційним та місцевим адміністративним судам необхідно продовжувати своєчасне вивчення і спрямування практики застосування законодавства в адміністративних справах, вивчення та застосування практики Європейського суду з прав людини, активно використовувати матеріали узагальнення судової практики для надання практичної допомоги суддям, а також інформувати суб’єкти законодавчої ініціативи про виявлені законодавчі прогалини або колізії.
З огляду на викладене пленум Вищого адміністративного суду України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Доповідь голови Вищого адміністративного суду України О.Нечитайла про стан здійснення правосуддя адміністративними судами у 2016 році взяти до відома.
2. Головам окружних та апеляційних адміністративних судів:
— здійснювати постійний контроль за дотриманням строків розгляду справ, забезпеченням єдності судової практики, обговорювати на зборах суддів питання порушення строків розгляду адміністративних справ, причини помилок, яких припускаються окремі судді при вирішенні справ, уживати заходів для їх виправлення;
— обговорювати питання практики застосування законодавства на нарадах суддів, семінарах, активізувати роботу апеляційних адміністративних судів з вивчення і узагальнення судової практики.
3. Секретарям судових палат Вищого адміністративного суду України:
— постійно обговорювати із суддями судових палат причини скасування Верховним Судом України судових рішень Вищого адміністративного суду України і вживати необхідних заходів для їх усунення;
— активізувати роботу з формування правових позицій Вищого адміністративного суду України;
— проводити наради, семінари, конференції за участю суддів окружних та апеляційних адміністративних судів з питань застосування законодавства щодо вирішення справ адміністративної юрисдикції.
4. Суддям Вищого адміністративного суду України продовжити роботу з надання методичної допомоги місцевим та апеляційним адміністративним судам щодо застосування законодавства.
5. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на секретаря пленуму Вищого адміністративного суду України.
Головуючий О.НЕЧИТАЙЛО
Секретар пленуму М.СМОКОВИЧ