06 березня 2018 року суддя Долинського районного суду Іван Лицур поділився із суддями та працівниками апарату суду інноваційним досвідом впровадження «електронного суду», який він вивчав напередодні в місті Одеса. Пропонуємо увазі читачів короткий витяг із доповіді.
З 2015 року в рамках проведення судової реформи за підтримки Агенства США з міжнародного розвитку (USAID) за ініціативою Ради суддів України та ДСА України реалізується проект «Електронний суд». Даний пілотний проект реалізується в 3 судах Одеської області: Апеляційному суді Одеської області, Овідіопольському районному суді та Київському районному суді м.Одеси. На базі останнього суду за ініціативою його голови С.А. Чванкіна, який також є головою громадської організації «Асоціація слідчих суддів України», регулярно проводяться семінари-навчання для суддів та працівників апаратів судів по ознайомленню з особливостями та перевагами проекту «Електронний суд», в одному з яких, що відбувся 02 березня 2018 року, я приймав участь.
Даний семінар проводився для суддів та працівників судової системи Івано-Франківської, Львівської, Закарпатської та Рівненської областей. Що стосується теми навчання, то вона є особливо актуальною після прийняття змін до процесуальних кодексів, що набрали чинності з 15.12.2017 року. Так, згідно зі ст. 14 ЦПК України У судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система, яка відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, між учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції. Це означає, що вже найближчим часом (за неофіційною інформацією з 01.01.2019 року) в Україні запрацює так званий «електронний суд», тобто весь документообіг в суді буде проводиться в електронному вигляді і працівникам судів слід бути готовими до цього. Як і будь-які кардинальні зміни, запровадження документообігу в електронному вигляді, за прогнозами фахівців, викличе на початковому етапі труднощі та ускладнення, схожі до тих, які переживали суди під час запровадження системи авторозподілу справ. Однак, дані зміни спрямовані на покращення доступу громадянам до правосуддя та полегшення роботи суддям і працівникам судів. До переваг, які надає «електронний суд», в першу чергу слід віднести прискорення розгляду справ та економію бюджетних коштів та коштів громадян. Зокрема, згідно зі ст. 187 ЦПК України, якщо відповідачем вказана фізична особа, яка не має статусу підприємця, суд відкриває провадження не пізніше наступного дня з дня отримання судом у порядку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, інформації про зареєстроване у встановленому законом порядку місце проживання (перебування) фізичної особи - відповідача. Тобто до початку відкриття провадження у справі суд зобов’язаний витребувати інформацію про місце проживання відповідача. На отримання такої інформації суддям доводиться очікувати тривалий час, де-коли кілька тижнів. Із запровадженням «електронного суду» відповідь на запит можна буде отримати протягом 1 доби та зекономити кошти на відправку кореспонденції. Такий позитивний досвід вже накопичений в Київському районному суді м.Одеси, де вказаний проект триває вже третій рік. Аналогічні переваги впровадження електронного документообігу надасть і при обміні інформацією з експертними установами, витребуванні документів, зокрема спадкових справ, з нотаріальних контор, що суттєво скоротить строки розгляду складних цивільних вправ. Тому всім нам, як працівникам судової системи, так я простим громадянам, слід набиратися досвіду в сфері роботи з електронними документами, оскільки майбутнє однозначно за «Електронним судом»».